Ganzen seksen…

Vorige week kreeg ik een telefoontje van een tante van de lieve wederhelft.  Of ik geen drie ganzen moest hebben?   Een nichtje van de tante was weduwe geworden.  Haar man had haar twintig ganzen nagelaten maar eigenlijk was ze bang van ganzen.  Niet zo gemakkelijk om ze te verzorgen dan, he.  Drie ganzen, dat vond ik wel wat veel maar een nieuwe man voor ons Sieke, dat zag ik wel zitten.image

Afgesproken met het nichtje dat ik een mannetje zou komen halen.  Alleen wist zij ook niet hoe je dat kan zien bij ganzen.  Dus ben ik te rade gegaan bij een vriend van Natuurpunt, een echte vogelaar.  Hij zou het verschil wel kunnen zien, dacht ik.  Helaas, hij is heel goed met een verrekijker en bij de minste piep die hij hoort, weet hij over welk vogeltje het gaat.  Maar het geslacht van een gans bepalen, dat is echt niet simpel.  “De mannetjes zijn hoger en de vrouwtjes hebben een uitgezakte buik” zei hij.  Tja, die theorie kende ik ook maar in de praktijk had ik zo al enkele keren een mannetje als vrouw aanzien.  Dat verhaal lees je hier.  Dan krijg je ganzen die ‘judo doen’…

“Je kan ze ook seksen”, zei hij dan.  Huh, eendagskuikens seksen, dat wist ik dat dat gedaan wordt.  Maar volwassen vogels?!  Jaja, zei hij en hij stuurde me een link door hoe ik dat moest doen.  De uitleg was heel duidelijk :  je neemt de vogel met beide handen vast, draait hem op zijn rug met de nek naar jou toe.  Je legt je armen naast zijn lichaam en met je handen hou je zijn staart vast.  Je duwt met je wijsvingers zijn staart naar beneden en met je duimen duw je de geslachtsopening een beetje open.  Met de andere drie vingers druk je lichtjes op de rug.  Als dit niet te krampachtig gebeurt en de vogel kan zich ontspannen, zie je bij de mannetjes een klein penisje tevoorschijn komen en bij de vrouwtjes niets.  Dit is een gangbare methode en de vogel zou er geen last van hebben.image

image

imageHola, dat vond ik interessant.  Die greep heb ik dan eerst eens met ons Sieke geoefend.     Zij is handtam en maakte er inderdaad niet de minste problemen van.  De dag erna zijn we dan op ‘ganzenjacht’ gegaan.  Niet zo simpel!  De dieren hadden een grote weide ter beschikking en met het brood dat ik voor hen meegebracht had, kon ik hen niet verleiden.  Dan maar lopen…  Na een ferme duik had ik dan toch een exemplaar te pakken.

Die gingen we eens wat dichterbij bekijken.  Eens ik hem goed vasthad, was hij eigenlijk ook heel rustig.  Ik deed de greep maar vond het moeilijk om tussen al die pluimen ook nog goed te kijken.  Maar het nichtje dat aan de andere kant stond, eigenlijk bijna met haar neus op de feiten, riep het uit : “Ja, ik zie het, amai, zo groot!  Het is een mannetje!” De tante en ik proestten het uit.  Missie van de eerste keer geslaagd, we hadden een nieuw lief voor ons Sieke.image

Ze hebben elkaar aanvaard.  Dus hier kondig ik dan ook de verloving van ons Sieke en Fideel aan.  Vanaf nu moet ze niet meer alleen slapen…image

 

 

3 thoughts on “Ganzen seksen…

Geef een reactie

