De ecotuindag van Velt, nabeschouwing…

veltecotuin_hilde-1-101Tot de laatste dag hebben de weergoden ons in spanning gehouden.  In het weerbericht, hier angstvallig in ’t oog gehouden, bleven ze spreken over wisselvallig en onstabiel.  Dankzij de kracht van positief denken, is er boven onze tuin geen druppel regen uitgevallen.  Het werd een stralende, zonnige, warme dag.

veltecotuin_hilde-1-59Vele mensen vonden de weg naar ‘Groen Genot’.  Ons bestuur heeft meer dan 350 bezoekers geteld.  Maar op een bepaald moment bij het wisselen van de ploegen, is men vergeten door te zeggen om te tellen.  Dus we denken dat er wel tegen de 400 bezoekers waren.veltecotuin_hilde-1

Om acht uur ’s morgens waren de eerste helpers er al : de compostmeesters, Lotte de duurzaamheidsambtenaar van de gemeente, de vrijwilligers van de wereldwinkel en natuurlijk mijn collega’s van onze Velt-afdeling.  De sfeer zat er direct goed in.  Sommigen moesten nog een beetje wakker worden na een zware zaterdagnacht.  Maar een ‘goei zjat kaffee’ en een boke met choco kunnen dan wonderen doen, he.😊

Ik heb zo genoten van de vriendschap, de grappen en grollen, de samenhorigheid…  Iedereen voelde zich hier direct thuis.  Karen en Moniek palmden mijn keuken in.  Zalig dat ik me daar niks moest van aantrekken!  Zij maakten overheerlijke ecohapjes voor de bezoekers.  En de kindjes kregen vlierbloesem- of bessensap van hen.  Frans en ik deden de rondleidingen in de tuin.  Ik wil alle bezoekers bedanken voor hun interesse.  Eerlijk gezegd had ik hiervoor wel een beetje stress.  Om voor groepen te spreken, moest ik echt wel uit mijn comfortzone komen.  Maar hoe verder de dag vorderde, hoe vlotter het ging.veltecotuin_hilde-1-128

Op het weitje rechtover onze tuin hadden we de tent van onze veltafdeling gezet.  Lies, Bart, Magda en Stany verwelkomden de mensen, toonden hen de boeken, gaven uitleg en maakten zelfs tien nieuwe leden.  Yes, dankzij mijn tuin!  Ik vind dat ik dit jaar dus wel gewonnen ben.  ( wij doen met onze ploeg steeds een wedstrijdje, om ter meest nieuwe leden maken, hihi)veltecotuin_hilde-1-104

In de garage hadden we  het oxfam café gezet en de tafeltjes op de oprit en terras.  Gelukkig dat we die mensen hadden!  De dorstigen laven, was echt wel nodig met die warmte.  Er zijn op de middag ook wat tafeltjes verhuisd naar onder de notenboom.  Daar was het zalig zitten…

De compostmeesters hadden hun tentje opgeslagen aan … ja, de compostbakken natuurlijk.  Ook zij konden op heel wat belangstelling rekenen.veltecotuin_hilde-1-120

Zelfs Riet Janssens van Velt-Nationaal kwam met man en kindjes onze tuin bezoeken!  Wat een eer!  Zij kwamen met de trein en wandelden ook naar de andere twee tuinen.

Gelukkig hadden we ook twee fotografen die de hele dag op de gevoelige plaat legden.  De foto’s hier zijn van de hand van Bjorn Weynants.  Ook Mieke Vasseur, de meter van onze dochter ging haar gangen.  Op haar foto’s is het nog even wachten, leuk en spannend.

’s Avonds hebben we de barbecue nog aangestoken.  Dankzij de buren die mee voor de catering zorgden en nog extra borden gingen halen en ook bijschoven natuurlijk, konden we met de hele groep nagenieten.  Van de laatste uurtjes krijgen jullie geen foto’s te zien!  Dat heb ik beloofd…

veltecotuin_hilde-1-109

3 thoughts on “De ecotuindag van Velt, nabeschouwing…

Geef een reactie

